dagar kvar
till Jeriko 2016

tills 22 år

Trysil 16

Badat vid sommarstugan igen med gästerna!

Tjenna mors!

Idag har jag varit med mina gäster och då spenderade vi först dagen med att tre fjärdedelar av gästerna fick kamma av lite luss, tur att inte jag fick:P Sedan åkte vi iväg till sommarstugan och badade massor, t.o.m lille Jesper som aldrig vill bada, badade med mig idag:D

Ikväll satt vi och åt skaldjur:D Men det slutade med att lille Jesper och hans föräldrar fick åka in till sjukhuset för han var tydligen allergisk mot något, stackaren och han är ju bara tre år:( Just nu sitter jag här i soffan och tittar på Eva & Adam med Kajsa, åtta år:)

Gräsklippning!

Hejhej!

Idag har jag klippt gräset, första gången denna sommar:) Sedan plockade jag ur diskmaskinen vilket jag aldrig gör:P Jag har spelat cello också och piano:D

Gästerna kom åter tillbaka för att bo hos oss några dagar till:) Jag har ju passat deras kanin några dagar:P Jag har inte gjort så mycket mer men vi ses så god natt!

Staplat ved!

Heeej!

Idag har jag nästan tittat färdigt på vänner såsong nio:P Följde mede mamma och handlade på ica så jag kunde få lite chips;) Jag har matat kaninen som jag passar just nu:)

Jag har även staplat ved med pappa, kanske inte jätteroligt men jag fick pengar så jag är nöjd:D Sen har det inte hänt så mycket mer:)

Kaninpassare!

Tjenna!

Idag åkte familjen till några andra kompisar men de kommer tillbaka på lördag så jag får lite sovmorgon de närmsta dagarna:D Den familjen har en kanin, Nisse och då är jag kaninpassare tills på lördag:) Jag har haft honom i en sele så han har fått springa runt i trädgården:P

Lisen kom förbi en stund och hämtade en luftmadrass för hon ska sova i tält några dagar:P Hoppas det går kommer gå bra:) Jag har även tittat på några avsnitt Vänner så nu är jag på nionde säsongen:D Det är mest spännande i slutet tycker jag:) Nästa helg är det Liseberg planerat med kompisarna från stan:D Ska bli roligt men nu ska jag göra annat så vi ses!

Servering av skolans elevrådets ordförande idag!

Heeej!

Gästerna från storstaden är fortfarande här:) Idag åkte vi till sommarstugan och då badade vi, jag var då i med badring men det var bara för att jag inte ville stå på botten:P Vi var där hela dagen och när vi åkte hem bytte vi om för att åka till ett gästgiveri i närheten:) Fick detta av barnens mamma som jobbar på Bosön:)

Vi fick trerätters och det var jättegott! Kvällen slutade med att jag hade lilla Jesper i knät och han hade napp och snuttefilt så vi myste lite:) Sen bar jag honom till bilen för han var jättetrött och nu ligger alla i sina sängar och sover:P Ska också gå och lägga mig och i några dagar framöver är jag kaninpassare:P Ska bli intressant men nu är det sängen som gäller så god natt:)

Snälla gäster med presenter!

Hellojsan!

Nu har gästerna anlänt och de kommer vara här tills på torsdag:) Såklart fick man preesenter och det var i detta packetet:D

Nu har jag 10 stycken:D Jag har börjat samla på sådana:P Barnen har jag lekt med på eftermiddagen och det har varit jätteroligt:) Ska gå och lägga mig nu så sov gott och god natt!

Baka två kakor!

Hejsan på alla ni där borta!

Idag har jag varit på torget för att se vad vi kom på skaraborgskampen:)

Vi kom fyra, än så länge i alla fall:D

Jag har även bakat två kakor till gästerna som kommer om en liten stund från storstaden:) Ska bli roligt att passa barn igen:D Vi ses när vi ses!

Mammas kompis familj på besök imorgon!

Tjabba tjenna hallå!

Idag har det inte hänt så mycket, skaffat spel till mobilen och mormor kom förbi med körsbär:) Sura körsbär blev det, de är jättegoda:D

Imorgon kommer mammas familj på besök så jag ska ta hand om en som är 8 tror jag och den andra är 3 så det kommer bli roligt:) Vi ses!

100 dagar kvar till nästa del!

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Idag är det 100 dagar kvar till nästa del av scoutledarkursen:D Ska'ut gul del:D Det kommer bli jätteroligt och platsen där vi ska vara är min favouritlägerplats så jag längtar jättemycket:D

Idag!

Hejsan svejsan!

Idag var det fjärde dagen i Lisens sommarstuga, egentligen skulle jag åka hem på fredagen men så blev det inte;P Jag hade kläder för två dagar med jag fick låna ett par shorts en dag så det löste sig bra:) Idag hann vi med och äta frukost, packa, chilla lite och sedan åkte vi iväg till tågstationen:)

Både jag och Lisen åkte tåg hem och vi var framme vid lunch idag:) Jag köpte en anteckningsbok som jag ska ha på scoutläger och på Ska'ut-utbildningen för jag känner att det kan vara bra så nu har jag en som jag tycker är snygg:)

Forsen!

Hello!

I fredags skulle man upp ganska tidigt för Lisen och hennes mamma skulle ha simskola med de som bodde vid dem:) Jag badade såklart med fast det var för Lisens kusin skull och han doppade sig för min skull men han är ju mycket yngre så det kan jag förstå:) Det regnade väldigt mycket den dagen:) Hennes kusins familj åkte hem den dagen så då var vi bara Lisens familj och hennes mormor och morfar kvar:)

Igår regnade det också, det åskade till och med har jag för mig och då spelade vi kort, väldigt mycket:D Lisens andra kusiner kom så då blev vi fler igen:) Vi gjorde inte så jättemycket mer den dagen:)

Då var jag där två dagar för mycket!

Heeeeeeeeeeej!

Nu är jag hemma från Lisens sommarstuga:D Jag åkte tåg dit och de stod och väntade på mig och efter en liten tripp i nordstan åkte vi till stugan:) Jag har varit där förut, massor med gånger och då är en av höjdpunkterna att spela gin rummy:D Vi spelade massor med gånger och jag vann en omgång:D

Vi åkte in till stan och tittade på Harry Potter och dödsrelikerna del två i 3D, vilket jag inte har gjort förut men jag såg den 2D två gånger innan:P Som vanligt var den jättebra även denna gången:)

Spontant att gå på bio? Kanske när man bara skulle fika!

Tjabba tjenna!

Idag har jag sytt färdigt mina märken på scoutskjortan så nu blir det fint till hösten när alla ungar ser det som jag är ledare för:P Jag drog iväg till stan och fikade med Monica:) Innan jag mötte henne köpte jag en födelsedagspresent till Emma och hon kan nog inte lista ut vad det är:D

Jag gick in till Monicas jobb och väntade typ i fem minuter på att hon skulle sluta och sen gick vi och fika:) Hon fick sin födelsedagspresent som jag aldrig har gett henne men nu har jag det och det var en sverigebadmössa som hon ska ha när hon simmar:P

Jag och Monica gick in i bion för att se vilka filmer det kommer visa eller vad de visar och det slutade med att vi satt och kollade på Harry Potter och dödsrelikerna:D Jag se den imorn också fast i 3D men det roliga var ju att jag kan fortfarande inte förstå hur det gick till att vi såg den;D Mitt tåg till Lisen imorn går ganska tidigt så jag borde gå och lägga mig nu men vi hörs kanske imorn:)

Hur mycket kan man längta efter några?!

Heeeeeeeeeeej!

Idag har jag börjat sy fast märken på min scoutskjorta:P Ska göra det imorgon också:) Jag har sorterat windows media player också och lagt in musiken i mobilen och mp3 och gjort massa spelningslistor:D Det behövdes kände jag:P

Jag har tittat på Letters to Juliet för typ fjärde eller femte gången detta år;) Jag ska ju till Lisen på torsdag och sova över där till fredag och jag längtar faktiskt fast det gör så att jag även längtar till Ska'ut och jag fattar inte hur mycket man kan längta efter några:? ;D

Man vet ju att man träffar sina klasskompisar och det är ju i tre år eller nu är det bara två år kvar, hur mycket tid som helst:D Men jag träffade alla Ska'ut-medlemmar en vecka och det var verkligen sorgligt att säga hejdå fast vi skulle träffas igen efter några månader men jag vill åka dit nu, jag vill inte vänta och det är ju bra att jag känner så men jag längtar som sagt!:D Nu ska jag försöka sova men vi ses med ett glatt humör! :D

The last song!

Hellojsan!

Idag har jag bland annat bytt ut mina skosnören i de blommiga conversen till rött:) Färg på skosnören är roligt och snyggt tycker jag:D Sedan är det bestämt att jag ska åka till GBG till Lisen två dagar och då ska vi se Harry Potter och dödsrelikerna del två:) Jag vet att jag har sett den två gånger då men den är ju jättebra och Lisen ville se den också:P

Jag har varit och handlat med mamma och då blev det tofsar, ett par byxor som jag ska ha när jag är scoutledare och på scoutledarkursen:) Det är byxor där man kan ta av benen så det blir shorts, praktiskt:P Det blev en liten kompass med termometer också och raggsockar så jag inte fryser:P Nu har jag nog det mesta till alla läger och sånt en ledare kanske bör ha;)

Jag tittade på the last song nyss och den är jättebra! :) har försökt plocka undan lite på skirvbordet men jag kom inte så långt;P Ska fika med Monica på onsdag så hon får sin present som hon aldrig fått men den har legat här på skrivbordet och väntat på henne;) Får se när jag lägger mig men vi hörs snart igen, förmodligen imorgon:D

Frankrike 16 Juli!

Hejsan svejsan!

Då var sista dagen kommen i Frankrike och då började man med att äta frukost som var en rund macka med hål i mitten och det var en dubbelmacka och botten hade också hål i mitten:P Mellan mackorna var det rostbiff:D Flyget gick på förmiddagen hem så vi åkte till flygplatsen strax efter frukosten:)

Man var tvungen att tanka hyrbilen innan man lämnade tillbaka den och då skulle man leta efter en bensinmack i evigheter;) Vi mellanlandade i Amsterdam denna dag också:) Jag och mamma hade inte fått våra flygbiljetter från Amsterdam till Göteborg så vi skulle hämta de i Amsterdam men det blev lite krångligt så det var jättenära att vi inte hann med flyget;P

Det blev så att vi inte fick sitta ihop på flyget men det gick bra ändå:) När vi var hemma i Sverige igen skulle man vänta på väskorna och de kom ovanligt fort denna gången som tur var:) Vi åt på donken på vägen hem:D Så var den resan:)

Frankrike 15 Juli!

Hejsan svejsan!

Denna morgon åt jag två små baguetter istället för det andra stället var stängt och då blev det med skinka och ost i en och ägg, gurka och tomat i den andra:) Jag hade fortfarande ont i nacken men det var inte så farligt:) På förmiddagen åkte vi båt till Cap Ferret och det var värsta kön och det kom massa olika båtar:P

På båtturen såg man ostrons odlingsställe och massa båthamnar lite här och där:) Jag åt skinka med pommes på en restauran där och sedan åkte vi lilla tåget fast det var lite större och det gick på räls:P "Lilla tåget" tog oss till stranden och där badade pappa:) Vi åkte tillbaka med lilla tåget efter en stund:)

När vi var tillbaka vi restaurangerna åt vi glass och sedan åkte vi hem igen med båten och då var det en jättelång kö så de fick komma massa båtar som kunde skjutsa oss:) På den kvällen åt vi på samma restauran som i söndags, Les tamaris restaurant:) Jag åt flera stora räkor och massa hemgjort potatismos:D Jag gillar verkligen räkor och det potatismoset var supergott! Glass till efterrätt blev det:)

Frankrike 14 Juli!

Hejsan svejsan!

Nu var det en baguette utan kyckling fast med skinka istället, det som jag åt andra dagen:) Jag vaknade upp med nackspärr den morgonen, en sida bara men det var inte trevligt:(  Det var väldigt soligt så vi åkte till stranden Zen it igen:) Solade där och jag åt en glass men den var inte så god;)

När vi åkte tillbaka till hotellet gick jag och mamma i affärer och då köpte jag en lampa:D En grön:D Det var Frankrikes nationaldag den dagen så poliserna var framme på gatorna:) Jag åt en pizza den kvällen:) När jag hade lagt mig för att sova hörde man att det "pangade" och det var fyrverkerierna som de har för att det är nationaldagen:P Jag stod på min balkong och tittade på det:)

Frankrike 13 Juli!

Hejsan svejsan!

Det blev ännu en baguette till frukost men med ägg, kyckling och grönsaker:) Vi tog bilen till Bordeaux och då beställde vi biljetter till lilla tåget och när vi skulle lista ut var starten var så hade vi en karta till hjälp men mamma och pappa kan ju inte läsa kartan för vi hamnade fel och massa krångel;)

Då tog jag tag i kartan och sa att man kan ju börja med att hålla kartan på rätt håll och jag fick peka vart vi skulle så vi kom rätt;P Innan lilla tåget åkte köpte vi oss glass som vi åt innan:) Till lunch blev det ostburgare med hemgjorda pommes och den menyn var på engelska så för en gång skull visste man vad man hade beställt;) Den maten var jättebränd så det smakade inget vidare:(

Vi shoppade i Bordeaux och det blev två ficklampor i miniformat som är bra att ha:) Det blev också ett par converse och två par skosnören:) När vi åkte hem igen ställde pappa bilen direkt på parkeringen så vi fick gå till hotellet och då gick det fem missbrukare på gatan och vi var tvungna att gå emellan de, lite läskigt och deras hundar skällde jättemycket och det var inte alls roligt:( Det hände inget som tur var:)

Frankrike 12 Juli!

Hejsan svejsan!

På tisdagen den fjärde dagen åt vi en baguette igen och det blev en likadan för mig:P Vi åkte bil till Sankt Emilion den dagen:) Det såg ut som en mysig liten ort:P Vi gick upp till ännu ett torn och där kunde man inte åka hiss utan man skulle gå i alla dessa trappor om man ville längst upp:P

Det var jättehöga trappor, som om man tar två trappsteg i taget i en vanlig trappa;) Man blev helt andfådd när man kom upp;P Vi gick runt i den lilla orten ett tag:) Till lunch blev det ett café och då beställde jag ännu en varm dubbelmacka med skinka och massa stuvning:)

Efter lunchen gick vi på en guidad tur på en vingård som varade i ca två timmar:) Vi åkte även lilla tåget runt i orten och efter en dag där åkte vi hem till hotellet:) Vi åt på en bar och där hade de jättegod mat! Jag åt en köttbit och på den fanns massa stekt lök, jättegott och till det fick jag hemgjorda pommes och efterrätten var sorbetglass med massa frukt:)

Servitören trodde jag var arton så när han frågade vad jag ville ha till dricka så tog jag vatten och han trodde nog att det var ett skämt för han tänkte servera vin till mig;) Jag fick inte dricka det för mamma sa nej och jag tycker inte om det:P

Frankrike 11 Juli!

Hejsan svejsan!

Istället för att äta på hotellet denna dag gick pappa och köpte baguetter med något i:) Jag fick en 30 cm:are med ägg, skinka och grönsaker:) Jättegott! Det var jättefint väder så vi åkte till stranden Zen it och solade:) Vi var där från halv tio till halv sju så det blev länge:)

Vi åt på den restaurangen och man fick vänta mer än en timme på maten och jag fick tillslut min varma dubbelmacka med skinka och massa stuvning på:P På kvällen gick vi till gågatan och åt, det blev en liten pizza och till efterrätt två kulor glass:)

Vi åkte hiss upp till ett torn som var slutet på gågatan och där fanns en fin fontän så vi åkte upp och kollade på husen i det området, det var bara lyxhus:P För att åka hiss upp till tornet var man tvungen att gå in i en tunnel som var väldigt färgglad i taket:D

Frankrike 10 Juli!

Hejsan svejsan!

Denna dag åt vi frukost på hotellet och de hade inte mycket ska jag säga:( Det var inte gott alls men så kan det vara:) Sedan gick vi till stranden och kollade på båtar eller jag gjorde nog inte det men jaja;) Vi åkte till Frankrikes högsta sanddyna som var 300 meter högt:)

Först gick vi ner till strandrestaurangen och det låg strax nedanför fast bortåt sanddynan och för att komma dit så skulle man gå nedför en jättelång trappa med massa trappsteg och vissa var på snedden så det var inte den bästa trappan:P Vi åt på strandrestaurangen och då blev det hamburgare i baguette;) Vi gick uppför den branta sanddynan en bit och satt där i sanden ett tag och solade lite fast med kläderna på;)

På kvällen åt vi på restaurangen Les tamaris restaruant och det blev trerätters:) Först åt jag fisk som var delad och de hade format allt i en rektangel på ett snyggt sätt och det smakade jättebra! Som huvudrätt åt jag en köttbit med hemgjort potatismos som var hur gott som helst! :) Till efterrätt blev det tre små kakbitar fast de var inte lika goda tyckte jag:P

Frankrike 9 Juli!

Hejsan svejsan!

Jag har ju varit i Frankrike som i vet och nu ska jag skriva lite om det tänkte jag:) Först så tog vi planet till Amsterdam från Göteborg:) I det planet satt Emma Green, lite coolt med höjdhopparsken i samma plan:D Jag åkte då med mamma och pappa på semester:P

När vi kom till Amsterdam eller Holland åt vi och då tog jag en pizzabit och sedan flög vi vidare till Frankrike:) Vi hyrde en bil, en alfa romeo Giulietta:) Vi åkte till hotellet som låg i staden Arcachon som tog ungefär en timme och då sov jag:P Hotellet var jättefint och vi fick en lite svit så jag fick ett rum och mamma och pappa ett ihop:)

Den kvällen åt vi på en restaurang vid stranden som var en turistfälla så maten var in så god men jag åt en köttbit med pommes:) Sedan gick lite på alla gator och de va jättemysiga med upplysningen och allt såg så litet ut:)

Harry Potter och dödsrelikerna del två!

Hejsan!

Idag ska jag på bio:D Yey:D Harry Potter, sista filmen som kommer komma ut:D Det känns som om en del av mig är slut för man är uppvuxen med Harry Potter-filmerna:P

Jag och Lisen åker till stan och jag ska vinka av henne när hon åker till sin sommarstuga men sen åker jag med Maja, Monica, Jenny och kanske Emma till Harry Potter-bion:D Ska äta nu men vi ses!

Hemma från Frankrike!

Heeeeeeeeeeej!

Nu är jag hemma igen:D Jag har varit i Frankrike med mamma och pappa i en vecka och kom hem igår:) Nnär jag kom hem åkte jag till Lisen och Elon var också där och då kollade vi på en film:) Elon kunde inte vara där så länge men jag och Lisen pratade jättemycket om Ska'ut och hon är ju den enda som fattar eftersom hon själv va med så vi kunde sitta jättelänge och prata om det:)

Skohyllan och filmhyllan!

Hejsan svejsan!

Idag har jag sorterat skohyllan eller rättare sagt slängt de skor som jag vet att jag aldrig kommer använda:) När jag ändå var i farten sorterade jag om i filmhyllan efter min genre;P Först familjens filmer och sen mina:)

Jag har packat också, till Frankrikeresan också. Jag vill egentligen åka på semester nu men så kan det gå:) På TV idag gick Harry Potter och dödsrelikerna del två, bakom magin:P Självklart tittade jag på det för jag kommer snart få se på sista Harry Potterfilmen:D

Jag, mamma och pappa var en sväng vid kyrkogården för att sätta dit blommor för farfar skulle ha fyllt åttio år imorn och då blir det ju fint med lite blommor om någon går förbi där imorgon:) Nu ska jag sova så vi ses när jag kommer tillbaka och jag kommer sakna bloggen för jag ska altid på semester eller läger nu för tiden;P

Lille Viktor som aldrig blir trött!

Tjabba tjena!

Idag har jag fått göra en kladdkaka till besöket som var lille Viktor alltså min kusin, hans pappa och min mormor och morfar:) Har även firat morfar i förskott med lite paket som jag slog in:P

Min lilla kusin var på glatt humör som vanligt och vi har spelat fotboll, ätit smultron och svarta vinbär, jag har spelat Pippi Långstump på piano så han har kunnat dansa och han har haft full energi:D Det är nog det som har hänt idag och imorn är det fredag så vi hörs då!

Mössa och halsduk i samma färg som mina vantar!

Heeeej!

Idag har jag varit och handlat lite:P Det blev body scrub, facial scrub, stickringar,garn och ett par tofflor:) Idag har jag påbörjat stickningen och det ska bli en mössa i samma färg som mina lila vantar:D Ska även sticka en halsduk sen:P Jag har sytt ett R i alla leggings jag har så att syrran inte tar fel eftersom hon är väldigt bra på det;)

Vad har jag gjort mer?  Ja, jag har nog inte gjort så mycket mer än att vara jättetrött  också:P Ska'ut är en intensiv kurs och handledarna sa att man blir aldrig så trött efter att ha varit på kursen och jag håller med! Jag får kämpa för att hålla ögonen öppna:P Nu ska jag sova men vi ses imorgon:D