dagar kvar
till Jeriko 2016

dagar kvar
tills 22 år

dagar kvar
Trysil 16

Liv@2015!

Heeeeeeej!
 
Nu var det ett tag sen... I alla fall så kommer årets scoutläger nu:) Livat 2015 började på söndagen den fjärde och då samlades vi på Göta vid strax över åtta:) Efter ett tag så skjutsade pappa in mig, Maja till Lidköpings arena där bussarna gick:) Vi fick med oss två scouter också, två killar som ska börja sjuan snart:) När vi väl hade satt oss i bussen satt jag med Maja och vi kola ungdomsledarna satt nästan längst fram medan nästan alla andra scouterna satt längst bak;) Efter några kilometer fick vi med oss lite Gillstad/Järpås:are också som var mycket trevliga:) Jag somnade en sväng, när vi väl kom fram till lägret var vi tvungna att vara snabba ut så att fler skulle komma fram:) Vi vandrade till tälten och påbörjade bygget:) Krattade lite först innan surrningen slog igång:) I år tycker jag att vi bodde väldigt bra, mitt i gröten men ändå inte, inga grannar på två sidor så lite luft blev det:)
 
 
 
Vi hade projektdagar varje förmiddag, först ut Liv@Strand, Liv@Skog, Liv@Hav, Liv@Stil, Liv@Vandring:) På första stället paddlade vi kanot och på måndagen var det lite blåsigt så det blev lite vågor här och där:) Jag paddlade med två scouter och jag frågade tätt som tätt om vi verkligen skulle paddla längst ut men de ville killarna så jag fick försöka hålla mig lugn:P Nästa dag var vi i skogen och utförde olika stationer, t.ex poppa popcorn, göra en bår av två slanor + en filt, lägga korsord och massa roliga saker:) Ett ställe så skulle några scouter, jag och Maja fick också vara med en gång:) Vi och två av tjejerna gjorde en knepig pyramid och sen skulle en annan scout kolla på oss och säga till killarna hur de skulle ställa sig för att se ut som vår pyramid genom ett stort skynke så att varken killarna kunde se oss och "skulptören" skulle se de andra:P Pyramiderna såg verkligen inte lika ut men roligt var det;)
 
 
 
På hav skulle man leta efter blommor, olika musslor och annat som lever i havet tills man fick bingo, sen skulle man måla sjömonster till miljöministern:) Vidare till en station där man fick ett rör med några hål/lite fler hål/massa hål i och då fanns det en lite badanka längst ner:) Med hjälp av hink och kåsor och havet skulle vi fylla röret tills badankan kom fram och eftersom det var massa hål i så skulle några av scouterna försöka täppa igen hål med sina händer, näsan och pannan:P Vi ledare utmanade oss och tåg röret med massa hål i och det gick faktiskt bra, vissa blev lite blöta efteråt bara, det startades ett vattenkrig men jag orkade inte vara med:P På stil skulle man på olika stationer och prata med sin patrull om hur man ska vara mot varandra och miljön och lite smått och gott:) Vandringen var näst sista dagen och då gick jag med, Sussi, Jalle och fyra killar som ska börja i sjuan/sexan:) De var duktiga på de olika stationer men lite skeptiska när de hörde att de skulle gå sju kilometer:P I alla fall så var det en rolig vandring tyckte jag:)
 
 
 
Jag lagade massa mat för en gång skull, vi var hälften ledare och hälften barn i vårt matlag:) Barnen var mellan 8-13 år så de gjorde inte så mycket, skar grönsaker och alla mat och hjälpte till att fixa ved men det var ändå vi ledare som såg till så att maten blev varm och god:) Jag Erika och Maja fick verkligen lära oss och laga mat, alla lika osäkra men det funkade fint:) Roligt var det och mycket god mat blev det:) När vi hade lite fritid på eftermiddagarna passade vi på att bada, shoppa i lägershopen och hade det sköjigt i ledarcaféet med kortspel och Yatzy:) Ett mycket roligt och bra läger:) Lägerbålen kunde ju varit lite bättre men som sagt, ett mycket bra läger med härliga scouter och ledare:D Dock så var jag på en ledarutbildning, den tråkigaste utbildningen någonsin som bara handlade om att lägret gjorde fel på anmälan så vi fick olika närvarokort som vi skulle kryssa i om de var där eller inte för att hjälpa till:)
 
 
 
 
Sista eftermiddagen så blev det krig, Ida ställde en gryta på mig och ville att jag skulle äta upp maten men icke sa Nicke;) Sen så vet jag inte vad som hände... Till slut var jag fastlåst i Simons famn och Ida försöker måla mig med sot;) När jag väl kom loss jagade jag henne och sotade henne också, sen var kriget igång med alla:P Ha det gött!
 

Kommentera här: