dagar kvar
till Jeriko 2016

dagar kvar
tills 22 år

dagar kvar
Trysil 16

Australien, skolan!

Hej!
 
Tänkte berätta lite om skolan också innan jag tyvärr lägger ner Australien på hyllan ett tag... Skolan låg mitt i stan, inte samma sida som Queenstreet utan man stannade kvar på den sidan av bron och gick bort från bron och nära ett IGA (typ ICA) så låg skolan där. En vit liten byggnad i tre våningar med stor takveranda med grill. Första riktiga skoldagen skulle jag hitta mitt klassrum och det hette iLab och det gick ut på att vi skulle använda datorerna i salen till att träna på glosor, grammatik, hör och läsförståelse i just programmet iLab. Helt okej start tycker jag och jag blev presenterad av läraren för att detta skulle bli mina nya klasskompisar i huvudkurserna och det var ingen som jag träffat tidigare... Tror jag hamnade i B2.2-gruppen och det betyder att jag inte är kass och inte jättebra utan lite mer bättre av mellan eller något om man fattar vad jag skrev. Fick två böcker, läroböcker som hade samma tema som på datan. Varje lektion är 1 h 20 min och sen har man rast 10 min och lunch mellan 12.35-13.15 som är 40 minuter. Antingen har man halva första veckan på förmiddagen och resten av veckan på eftermiddagarna. På förmiddagen har man fyra lektioner och den första har man 08.15 och den sista 14.35 och på eftermiddagarna börjar man 13.15 och slutar 17.35 och har bara tre lektioner. Helt okej med halva skoldagar. Sen hade man lite olika lektioner från glosträning med hjälp av korsord, lekar till att träna på prata då man berättar om sina favoritsporter, favoritpersoner t.ex.
 
Jag tyckte om skolan, lektionerna, lärarna och uppgifterna vi fick. Lärarna var verkligen bra, de visste vad de höll på med när de lär ut ungdomar som flyttar kors och tvärs över världen och kan inte språket så bra. De är fantastiskt duktiga och snälla när man inte hittar till rätt klassrum första dagen och är helt vilse eller håller på att ramla i den smala smala trappan som alla ska gå i. Men sen kommer vi till ungdomarna som jag inte gillar lika mycket.. Jag tycker det verkar lite för överklassiga i min smak och jag kan ju inte påstå att jag gillar att klä mig i glamour och ha guldiga balklänningar som vissa av dem jag träffade i Australien hade... Därför kände jag mig inte hemma där, alla var trevliga men vissa var på ett spydigt sätt ibland och sånt gillar jag inte! I just den klassen jag hamnade i så kände jag mig inte alls hemma. Jag tyckte bättre om dem som jag träffade första dagen men det var ingen förutom Jana som hade samma lektionstider som jag, vi hade vissa extrakurser ihop så det kändes ju bra men det var henne jag tyvärr gillade minst av de som jag var och käkade med första dagen... i hemläxa varje vecka skulle vi ha en muntlig redovisning och en skriftlig uppgift och det kändes ju inte så jättebra om man bara hade tre dagar på sig den första veckan men jag gjorde dem innan jag åkte fast jag åkte bara några timmar jag skulle lämna in dem så ingen har fått rätta dem men jag gjorde uppgifterna i alla fall. Det var en bra träning. Åkte då hem på natten mellan torsdag till fredag, sent på kvällen den 19 november och kom hem den 20:e då mamma och pappa kom till Landvetter och mötte mig och vi åkte hem. Riktigt skönt att vara hemma, berättar mer om varför jag åkte hem snart!
 
 
 

Kommentera här: