dagar kvar
till Jeriko 2016

dagar kvar
tills 22 år

dagar kvar
Trysil 16

Vårkonserten avklarat!

Hejhej igen!

Nu är vårkonserten avklarat och det gick galant:D Efteråt hade vi föräldrarmöte och jag satt i Rebeckas knä;P Jag och säkert några till visste det mesta;D Nu är det verkligen inte långt kvar till västerås vill jag säga och jag är jätteglad hela jag! :D

Tänkte skriva lite om lägret jag varit på förra veckan för nu är jag nästan helt frisk;)

Vi åkte på onsdagen till missveden som ligger utanför Hjo. Då började vi bygga köket och sånna grejer. Sen blev det kvällsmat och till sist lägerbål i ladan där det börjades spelas upp en teater. Sedan skulle man lägga sig och den dagen regnade det ganska mycket. Det regnade in i ett tält så då fick några som sov där flytta över till ledartältet och de andra fick flytta över till de tältet jag sov med de minsta barnen som gick i fyran och femman.

Nästa dag skulle man först vakna och sedan börja göra fukost och äta. Det var invigning efter frukosten och man började bygga klart köket och andra grejer. Sen var det middag och efter den gick man till en station och för mig var det tenngjutning. Jag följde med den patrullen jag sov med när de gjorde olika halsband av tenn. Tog lite kort och sånt. Efter man hade varit där skulle man äta kvälssmat. Efteråt gick man och satte sig framför scenen som ni ser på bilden.



Efter att alla barn hade fixat sig en varsin stav fick vi gå tillbaka för att sätta oss i ladan och ha lägerbål. Allra sist på den kvällen fick man nattsoppa. Jag tror man fick nyponsoppa den kvällen.

På fredagen skulle man givetvis upp och äta frukost och sedan morgonsamling. Efter morgonsamlingen gick vi på spårning alltså en lång vandring som tog hela tre timmar och en halvtimme. På vägen fanns det små stationer där man kunde få poäng. Vi satte oss och åt lite i skogen två gånger. Under den tiden anlände nyingar och föräldrar till lägret. När man kom hem från spårningen var man jättehungrig och som tur var skulle vi äta middag. Efter maten var det dags för att spela jeriko. Första gången spelade inte någon ledare men vi stod vid sidan om och skrek för de gjorde inget och vi blev helt galna och sa att om vi skulle vara med hade vi gjort mycket bättre men i slutet var de jättebra. Det var ju som sagt deras första gång och det är svårt att hänga med vad det är man ska göra.

Ni vet säkert inte vad jerikospelet går ut på eller vad det är och det tänkte jag förklara med en liten karta;P



Man var mitt ute i en skog och planen var 100x100 meter. Det var fyra lag samtidigt och alla hade varsit bo som ni ser. Alla lag hade olika tröjor på sig och på de satt det fast en "svans" som alla andra lag skulle ta. Om man hade tagit någon annans svans i motståndarlagen så skulle man följa med de till fängelset. Om man kom till fängelset skulle man vara där i fyra minuter eller så blev man frisläpt genom att antingen någon i deras lag hade tagit någon annan och tar den till fängelset eller så kunde man lämna in ett kort. Man fick nämligen ett kort och på det skulle man stämpla åtta olika orienteringsstämplar. De fanns lite överallt på spelplanen som låg i skogen. Samtidigt som man skulle akta sin svans, ta någon annans svans och stämpla orienteringsstämplar skulle man leta efter olika vedträn. På de fanns det olika lappar som var ledtrådar i olika färger. Alla lagen hade varsin färg och man fick ta andras vedträn och lägga i sina bon. Men framförallt skulle man leta rätt på sina egna och lista ut vad alla ledtrådar betydde. Man kunde ta vedträn ute på plan som var gömda och även i andras bon men då riskerar man att bli tagen för att om man är i sitt eget bo kan man inte bli tagen men jag kan ta motsåndare som kommer in i mitt bo. För att försöka ta vedträn ska man vara en grupp så att de som är i boet bara kunde ta en person. Spelet håller på i 20 minuter så det går fort. Jag hoppas ni vet vad jerikospelet är nu! ;D Det är i alla fall ett jätteroligt spel:P

Efter spelet vare det kvällsmat och sedan insamling i ladan till scouter i spanien som inte har något alls. Efter det hade vi lägerbål och sedan fick man blåbärssoppa.

Nästa dag åt man frukost och sen efter det gick man på två stationer och jag gick först på smide och gjorde en träsked. Sedan hade min grupp sammarbete och de tjejer jag var med bara fuska på sista sammarbetsövningen och de var för "goa";D Orkar inte skriva vad de gjorde men däcket råkade åka ner från backen två gånger i alla fall;D Sedan var det mat och jag var med och spela jeriko. Det var lite svårt i början men det gick ganska bra sen i slutet. Efter en kvart fick vi reda på att vi kom till final och det kom båda patrullerna från Götene. Jag var med i den patrullen med killarna i sexan och några tjejer från sexan också. Självklart var jag inte ensam ledare på plan utan vi hade en vuxen ledare med också. I final mötte vi det andra laget från Götene och två tonnårsscouter som var i 18årsåldern och de var lite kaxiga kan man säga. När en tjej skulle ta mig höll hon i sin svans medans hon tog i min. Jag hade ingen chans att ta hennes när hon höll i sin. När hon tog min så kände man hur hon rev mig i ryggen. En fuskare säger jag bara! ;P Vi kom nog trea och det är inte dåligt för vi hade inte spelat detta någon gång innan och de laget som vann hade spelat fem år och dessutom hade de övat i två månader varje torsdag så det är svårt att slå de. Som vanligt hade vi kvällsmat, insamling, lägerbål och faktiskt prinsesstårta som var jättegod:D

Här kommer en suddig bild där jag satt och åt alla dagar. Det är bordet till höger. Man satt i luften och det var inte det skönaste man har gjort;P



Nästa dag åt man frukost och hade morgonsamling. Packade och rev lägret för att bege oss hemåt. Det sista vi gjorde var att äta mackor och säga farväl vid scenen. Alla ledare skulle ställa sig i en stor ring armkrok och medans vi stod där skulle alla scouter gå runt oss sju varv och sedan skrika så att vi föll precis som jerikomuren;P Lite pinsamt tyckte jag och Louise men vi ramlade eller rättare sagt la oss ner på marken;P Sedan åkte vi hem och hade feber;(

Nu måste jag sova om jag ska orka upp imorgon men vi ses! :D

Kommentera här: